کاربر میهمان - ورود اعضاء18.117.196.184
تعداد دفعات بازدید : 1009 تاریخ : 1396/11/27 ماخذ : 1
مقاله


 ( راهبرد مهم مدیریت بر پسماند)

 
پر واضح است که استان مازندران بدلیل طبیعت سرسبز و آب و هوای مناسب و دریا و جنگلها و کوهساران و همچنین فرهنگ و آداب و رسوم و پیشینه کهن تاریخی ، دربین استانهای کشور در تراز نخست استانهای گردشگر پذیر کشور قرار دارد ، این نکته مؤید آنست که توجه به زیرساختها و تامین بستر مناسب برای استفاده از فرصت حضور گردشگران و کاهش تهدیداتی که موجب از بین رفتن این زمینه ها میگردد نیز از اولویت نخست مدیریت در این حوزه است که همینک با مطالعه دقیق و بر اساس رهنمود های ریاست محترم جمهور در دستور کار استان قرار گرفته است. بطوریکه حل مشکلات راههای مواصلاتی مازندران ، توسعه بنادر ، پرواز فرودگاهها و حمایت از توسعه مناطق آزاد تجاری ، تامین آب و مدیریت بر منابع آب استان و بهره گیری از دریا و جنگل و پرورش آبزیان و همچنین توجه به امر کشاورزی بویژه توسعه صنایع تبدیلی و تقویت صنعت توریسم و گردشگری و توجه به اقتصاد و تجارت ( بطور ویژه صادرات و واردات) در دستور کار قرار گرفته است که با مقوله اقتصاد داخلی و مقاومتی در ایجاد اشتغال و تولید نیز مطابقت دارد .
یکی از مهمترین موضوعات مورد نظر مبحث مدیریت بر پسماند مازندران است که چالشهای جدی برای استان ایجاد نموده و تاکنون عزمی جدی برای حل این مشکل جزم نگردیده بود . بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه کاهش مراکز دفن سنتی زباله ها در دستور کار دولتمردان قرار داشت اما با وجود ۲۷ مرکز دفن سنتی زباله ها که باید حجم ان به ۹ مرکز کاهش می یافت حتی یک مورد نیز محقق نگردید . این امر نشان میدهد که علی رغم همه تلاشهای صورت گرفته مانند احداث نیروگاه برق زباله بهشهر و ساری و نوشهر  و کمپوست قائمشهر ، مراکز سنتی سابق همچنان فعال بوده و حتی این روزها به تهدید جدی برای سلامت مازندران تبدیل گردیده است . 
کارخانه کمپوست قائمشهر که از شهرهای هدف ۹ گانه استان است بر اساس برنامه مشخص و مصوب، پسماندهای پنج شهرستان از ۲۱ شهرستان استان شامل : شهرستانهای قائمشهر ، جویبار ، سیمرغ ، سوادکوه شمالی و سوادکوه که ۲۵% کل مازندران را تحت پوشش خود قرار خواهد داد با ۷۰% پیشرفت فیزیکی مدتهاست که پروژه احداث آن تعلیق است . لذا ضرورت پیگیری و تامین اعتبار لازم و کافی برای تحقق این امر و البته تبدیل کارخانه کمپوست به نیروگاه برق بدلیل صرفه و صلاح اقتصادی آن مقدمه تعطلیلی مراکز سنتی دفن در ۹ شهر و بیش از ۱۰۰۰ روستا را فراهم خواهد نمود، احساس میگردد. 
رویکرد جدیدی که هم اکنون حاکم گردیده در آغاز راه قرار دارد و نیاز به زمان بیشتری برای اجرا میباشد. مبحث تفکیک زباله خشک و تر است که ، اولین اقدام موثر در کاهش حجم پسماند و بهره برداری لازم از زباله خشک با آموزش شهروندان که با تلاش شهرداریها و فرمانداریها در صورت تحقق آن بسیار ستودنی و در نوع خود نشان دهنده تدبیر مدیریت در حوزه پسماند و برخورد معقول و منطقی با مساله لاینحل زبالها میباشد . همگان تنشها و درگیریهای زباله در شهر بزرگ بابل و ساری را به یاد داریم و هم اکنون نیز کوه زباله مراکز دفن آمل ، بابل ، بابلسر ، قائمشهر ، بهشهر و سایر شهرها نیز تهدید جدی برای محیط زیست مردم مازندران است . جایی که مدیریت بر پسماند میتواند محیط سالم و خوش آب و هوای مازندران را برای جذب مسافر و گردشگران داخلی و خارجی بعنوان یک فرصت اقتصادی و اشتغال تبدیل نماید متاسفانه میرفت تا با عدم توجه به مساله مهم پسماند بعنوان مرکز انتشار بیماریها و آزردگی زیست محیطی علاوه بر انسان، موجودات ، جانوران و طبیعت سرسبز مازندران را همانند دریاچه ارومیه در حاشیه خزر به خشکی و نابودی بکشاند تا دولت و مجلس و حتی سازمانهای جهانی در رفع مشکلات ان دست به گریبان بمانند . اما حسن تدبیر و رویکرد جدید روزنه های خوش امید را زنده کرده است .
ضمن قدر دانی از این اقدام مهم ، امیدواریم هم مردم و هم مدیران و دولتمردان با همیت و تلاش وافر و البته تخصیص منابع مالی دولتی و خصوصی و مدیریت صحیح با همت و تلاش مضاعف شهرداریها و دهیاریها نسبت به مساله با دقت نظر و اهمیت بالا ، آن را پیگیری و در بازه زمانی مناسب همت نموده و شرایط محیطی خوبی را برای آیندگان رقم بزنند.
رمضان پاریاو

نسخه چاپی  نسخه قابل چاپ ارسال صفحه به دوستان  ارسال صفحه به دوستان

نظرات رسیده
کاربر محترم، لطفاً نظرات خود را وارد نمائید.
نام :
ایمیل :  
آدرس سایت :
متن :
کد امنیتی :
 

طراحی واجرا توسط تحلیل گران آمارد